BlogMelatonine 3 MG 500 tabletten

Wat is Melatonine? 

Melatonine is een lichaamseigen stof die in de pijnappelklier wordt aangemaakt. De natuurlijke productie van Melatonine is in de hersenen direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht. Zodra de blootstelling aan licht afneemt komt de natuurlijke productie van Melatonine op gang. Naarmate we ouder worden maakt ons lichaam steeds minder Melatonine aan en dit kan uw nachtrust behoorlijk verstoren. Melatonine tabletjes vullen dit tekort aan en zorgen er voor dat u weer uitgerust ontwaakt.

  • Melatonine helpt bij het sneller in slaap vallen.*
  • Melatonine helpt bij het bevorderen van de slaapbereidheid.*
  • Melatonine kan een bijdrage leveren aan het opwekken van slaap*

* Ter informatie, het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van minimaal 1 mg Melatonine.

  • Melatonine helpt bij het verlichten van de ervaringen van jetlag.**
  • Melatonine levert een bijdrage aan het verminderen van de ervaring van jetlag gevoelens**

** Ter informatie, het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van minimaal 0,5 mg Melatonine.

Wat is de functie van de biologische klok?

Ons lichaam erop ingesteld om overdag alert en energiek te zijn en ’s avonds en ’s nachts vooral te rusten en slapen. Om gezond te blijven en optimaal te functioneren moeten we onze activiteiten dus afstemmen op onze biologische klok. Een ritme is belangrijk hierin.

Melatonine is geen slaaphormoon

Melatonine wordt vaak het slaaphormoon genoemd, maar dat is het niet. Het is eigenlijk het hormoon van de nacht. Melatonine laat je lichaam weten dat het nacht is. Mensen slapen in de nacht en associëren het hormoon met slapen. Met melatonine is het mogelijk om de biologische klok van iemand aan te passen en daarmee het inslapen te versnellen. Voorwaarde is dan wel dat de melatonine op het juist tijdstip ingenomen wordt.

Melatonine in voeding

Met een optimaal voedingspatroon krijgt je gemiddeld 5 mg melatonine per dag binnen. Volg je een specifiek voedingspatroon met veel pistachenoten, koffie, mais en melatonine-houdende groente dan kan de inname uit tientallen milligrammen bestaan. De juiste voeding kan dus ook helpen om beter te slapen.

In onderstaande tabel staat in welke plantaardige producten van nature melatonine zit.

 Pistachenoten Walnoten Amandelen
 Pinda’s Kersensap Kersen
 Tomatenpuree Tomaten Mais
 Rijst Koffie Zaden/pitten
 Koriander Gerst Havervlokken
 Zwarte thee Bananen

 

Is het ondanks een gezond en divers voedingspatroon nog steeds moeilijk om de slaap te vatten? Dan kan melatonine in de vorm van een voedingssupplement een goede aanvulling zijn om sneller in slaap te vallen. Een supplement met melatonine levert een bijdrage aan het sneller in slaap vallen.

Melatonine als voedingssupplement

Soms is de lichaamseigen productie en de melatonine die via de voeding binnenkomt, niet voldoende om in te slapen. De melatonine in het lichaam kan door verschillende oorzaken verlaagd zijn, waaronder te veel kunstlicht (van de televisie, mobiele telefoon of tablet) of een te lage inname via voeding. In dat geval kan het nuttig zijn om melatonine in de vorm van een voedingssupplement in te nemen.

Wat is de juiste dosering melatonine?

Een te lage dosering melatonine heeft geen effect, maar een te hoge dosering kan een averechts effect hebben. De juiste dosering verschilt per persoon. Raadpleeg daarom altijd eerst je huisarts voordat je melatonine gaat gebruiken. Je huisarts kan aan de hand van een speekseltest de juiste dosering bepalen.

Kun je een overdosis melatonine nemen?

Een overdosis melatonine is moeilijk vast te stellen. Er bestaat namelijk geen standaard dosering die voor iedereen veilig is. Elk lichaam reageert anders. Heb je een hoge dosis melatonine ingenomen en ervaar je bijwerkingen? Raadpleeg dan je huisarts.

Op welk moment moet ik melatonine innemen?

Melatonine slikken net voordat je naar bed gaat werkt niet. Het heeft namelijk tijd nodig om in te werken.

Wat zijn de bijwerkingen van melatonine?

Het gebruik van melatonine kan bijwerkingen met zich meebrengen. De meest voorkomende bijwerkingen van melatonine zijn:

  • Psychische klachten, zoals rusteloosheid, nervositeit, prikkelbaarheid of angstgevoelens.
  • Hoofdpijn, duizeligheid of een draaierig gevoel.
  • Maagdarmklachten, zoals maagpijn, buikpijn, brandend maagzuur en overgeven.
  • Veel en vaak moeten plassen.
  • Hartkloppingen, verhoogde bloeddruk en pijn op de borst.

Ervaar je één of meer van deze bijwerkingen bij het gebruik van melatonine? Raadpleeg dan je huisarts.

Mag mijn kindje melatonine innemen?

Over het gebruik van melatonine en de langetermijngevolgen daarvan bij kinderen en baby’s is nog niet veel bekend. Als je baby of kindje niet goed slaapt, raadpleeg dan eerst je huisarts.

Mag ik melatonine slikken als ik zwanger ben?

Naar het gebruik van melatonine tijdens de zwangerschap is nog maar weinig onderzoek gedaan. Wil je graag zwanger worden of overweeg je tijdens je zwangerschap melatonine te gebruiken? Raadpleeg dan eerst je huisarts. Geef je borstvoeding? Ook dan wordt geadviseerd je huisarts te raadplegen.

Klik HIER voor onze melatonine producten.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment